ویتامین Aیکی از ویتامین های محلول در چربی است که از طریق جیره بایستی برای طیور تامین گردد .

 

 

نویسنده:سعید مصلحی

 

مقدمه:

 

ویتامین Aیکی از ویتامین های محلول در چربی است که از طریق جیره بایستی برای طیور تامین گردد .

این ویتامین در گیاهان به شکل فعال وجود ندارد و تنها فرم های پیش ساز آن بنام کاروتنوئیدها در گیاهان یافت می شوند. ویتامین Aبه سه فرم رتینول، رتینال و رتینوئیک وجود دارد. ویتامین Aوپیش سازهای آن به سرعت توسط نور، حرارت، اکسیژن و اسیدها تخریب می شوند. فرم های تجاری این ویتامین با استات، پالمیتات و یا پروپیونات ترکیب می شوند تا پایداری و شکل  فیزیکی مناسب داشته باشند. کاروتن ها در برگ های سبز به فراوانی و در مقادیر کمتر در دانه ذرت زرد و برخی ریشه و غده ها مانند هویج به مقدار زیاد یافت می شوند. آلفا بتا، گاما و کریپتوگزانتین (کاروتنوئید اصلی ذرت) پیش سازهای اصلی ویتامین Aهستند. آلفا کاروتن و کریپتوگزانتین در زمان تبدیل به ویتامین Aنصف بتا کاروتن ارزش دارند. لیکوپن از دیگر کاروتنوئیدها است که به ویتامین Aتبدیل نمی شود ولی ارزش آنتی اکسیدانی بسیار زیادی دارد.

طیور هیدروکسی کاروتنوئید ها ( مانند لوتئین و زئازانتین ) را فقط در فرم غیر باردار می توانند جذب کنند. این ترکیبات به ویتامین Aتبدیل نمی شوند ولی رنگ زرد ساق پا و زرده تخم مرغ را بوجود می آورند. کاروتنوئید های هیدروکربنی در روده به ویتامین Aتبدیل و شبیه آن جذب می گردد.

تبدیل بتا کاروتن به ویتامین Aدر طیور با بازدهی سه برابر انسان انجام می شود.

جذب ویتامین Aبه جذب چربی ها وابسته است و هر عاملی که بر جذب چربی ها اثر مثبت داشته باشد بر جذب ویتامین Aنیز اثر مثبت خواهد داشت و برعکس .

ویتامین Aبرای رشد و سلامت اکثر گونه های جانوری لازم است. رشد اعضاء بدن، تقسیم سلولی و تمایز سلول ها به ویتامین Aوابسته اند.


کمبود ویتامین Aدر جوجه ها با علایم زیر همراه است :

۱- کاهش رشد

۲- کاهش پردرآوری

۳- سستی و بی حالی

۴- رنگ پریدگی تاج وریش

۵- ترشح از چشم و بینی

۶- چسبندگی پلک

۷- آسیب به بافت های پوششی درونی و لایه مخاطی مانند داخل چینه دان، مری، نای، شش و ...

۸- به علت موارد ذکر شده در بند ۷ ظهور دانه های چرکی و کاهش ایمنی

۹- آسیب شدید به کلیه ها و کاهش توانایی دفع اسید اوریک و در نتیجه ظهور علایم نقرس

۱۰- عدم تعادل

ظهور کمبود ویتامین Aدر جوجه به مقدار ذخایر دریافتی از مادر ( از طریق زرده ) دارد و ممکن است از ۷ روز بعد از هچ ( ذخیره ناچیز دریافت شده از مادر) تا ۷ هفته بعد از هچ ( ذخیره عالی دریافت شده از مادر) باشد .

کمبود ویتامین Aدر بالغین با علایم زیر همراه است :

۱- موارد فوق

۲- کاهش تولید

۳- کاهش هچ و افزایش تلفات جنینی

۴- بی رنگ شدن ساق و انگشتان پا

 

دانلود فایل